|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۳
کد خبر: ۷۵۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
نفوذ لابی اسرائیل و اخیراً لابی فعال عربستان در میان سیاست پیشگان کنگره و بخشی از رسانه های این کشور واقعیتی آشکارست.
روزنامه ایران در یادداشتی به قلم حمید هوشنگی نوشت:

منطقی است قانونگذاران هر کشوری حق داشته باشند برای ایجاد امنیت در خاک خود، چاره اندیشی و قانونگذاری کنند، اما آنچه در تصویب قاطع طرح اخیر محدودیت صدور ویزا در مجلس نمایندگان امریکا شاهد بودیم، نشانه بارزی از فرافکنی تروریزم «شرکای منطقه ای امریکا» بود و نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی اتباع مسلمان و اتباع ایرانی است. این نوع نگاه هدفمند صرفاً از نگرش تبعیض آمیز و کینه توزانه نمایندگان مجلس نمایندگان امریکا حکایت دارد که وامدار لابی اسرائیل و عربستان هستند.و گرنه آنها بهتر از دیگران  می دانند 15 تن از 19 عامل فاجعه تروریستی 11 سپتامبر که جان بیش از 3000 امریکائی را گرفت، اتباع عربستان بودند.

طبق آمار منتشره در" Gun Violence Archive"  در سال جاری میلادی تا ماه قبل،  12502  نفر در 49369  حادثه تروریستی در امریکا کشته و 25221  نفر زخمی شده اند! این حوادث خونین در مدارس، کالج ها، دانشگاه ها، مرکز تفریحی، مراکز خرید، باشگاه های ورزشی، مجتمعات مسکونی، محل های تجمع عمومی و اجتماعی رخ داده است. اکثر قریب به  اتفاق عوامل این ترور ها ( بیش از نود درصد) نیز شهروندان عادی وغیر مسلمان امریکا بوده اند.

اما در این میان اقدام تروریستی یک زوج پاکستانی با افکار وهابی مسبب جنایت اخیر" سان برناردینو" در کالیفرنیا، محملی شده است تا جامعه امریکا با این " فرا افکنی سیاسی جهت دار" اصل ماجرا که از آزادی بی قید و بند دسترسی و حمل اسلحه در امریکا ناشی شده است را فراموش کنند. عجیب است که در امریکا و غرب کمترکسی است که این سئوال  اساسی را مطرح کند که آیا بخش عمده ترورها و ناامنی های کنونی در غرب، خود معلول سیاست های همین طیف تندروهای کنگره نشین  نیست که پس از فروپاشی شوروی و با قدرت گرفتن در کاخ سفید با سودای جهان یک قطبی و برقراری هژمونی آمریکا به سمت عراق و افغانستان خیز برداشتند؟

نفوذ لابی اسرائیل و اخیراً لابی فعال عربستان در میان سیاست پیشگان کنگره و بخشی از رسانه های این کشور واقعیتی آشکارست. باید به این واقعیت واقف بود و اجازه نداد در شرایطی که دولت ایران با حل بحران هسته ای بدنبال تعامل منطقی با دنیاست،  احساساتمان از کنترل خارج شود.  بحران سازی میان ایران و امریکا دقیقاً استراتژی همین لابی پرنفوذ است و هوشیاری در برابر چنین دامی یک ضرورت ملی  است. آنها که در اتاق فرمان این تصمیم های تنش زا در کنگره امریکا نشسته اند برآن هستند تا برخی جریان های تندرو در داخل  نیز ، ازین قبیل مصوبات  تبعیض آمیز و ضد ایرانی بهره برداری سیاسی کنند.

جبهه مشترک " نتانیاهو و اعراب نفتی با محوریت عربستان" هنوز از تلاش باز نایستاده اند. این دو آشکارا و به کرات اعلام کرده اند که ازهیچ اقدامی برای جلوگیری از توافق هسته ای ایران و 1 + 5 فروگذار نخواهند کرد. در شرایطی که نقش این دو لابی پر قدرت در غوغاسالاری علیه ایران آشکارست، ایرانیان مقیم امریکا و فرهیختگان ایرانی مقیم خارج حتی اگر به هر دلیل سرسازگاری با نظام مستقر ندارند، مسئولیت تاریخی دارند تا  با دسیسه برآمده از کنگره و سناریو تازه لابی عربی – اسرائیلی مقابله کنند. برپائی کمپین و نامه نگاری به سناتور ها و مراجع حقوقی امریکا و سازمان ملل بخشی ازاین اقدامات خواهد بود. حقوقدانان و فعالین حقوق بشر ایرانی مقیم خارج در این کارزار، قطعاً نقشی برجسته دارند. حقوق بشر مقوله ایست جهانی و نمی توان از نادیده گرفته شدن  آن در ایران شکایت کرد و بر تضییع آن درامریکا چشم فرو بست. تا یکماه دیگر  و در راستای توافق هسته ای، بخش قابل توجهی از تحریم های جهانی علیه ایران برداشته خواهند شد و سرمایه گذاران غربی، عموماً اروپائی و آسیائی به بازار ایران باز خواهند گشت. طبیعی است هرچه شرایط یک "سرمایه گذاری مطمئن" در ایران " قانونمند تر"  شود و سود و سرمایه خارجی در ایران تضمین شود، سرعت این بازگشت زیادتر خواهد بود و ایران از رهگذر این سرمایه گذاری خارجی از چاله ای که تندروها کنده بودند، زودتر خارج خواهد شد و از طریق توسعه تجارت جهانی به یک تعامل پایدار با جهان دست خواهد یافت.

اروپائی ها و بعضی از سرمایه گذاران آسیایی (ژاپن- کره، تایوان و هند) به این سرمایه گذاری قانونمند، بسیارعلاقمندند و ایران برای پیداکردن جایگاهی درخور در دنیا، ناگزیر از حرکت در این مسیر است.
ایران یکی از ده کشور مستعد جهان برای جذب جهانگردان شناخته شده است، ظرفیتی که ایران را قادر می سازد تا از این رهگذر به بخشی از اهداف اشتغال زایی و درآمدزایی دست یابد، تاجایی که در شرایط پسا برجام، درآمدهای توریسم خارجی می تواند معادل سی درصد درآمد سالیانه نفت را بالغ شود. تردید نباید داشت که لابی معارض ایران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بر آن است تا با اجرایی شدن طرح اچ آر 158 ومحدود کردن قانون قبلی لغو روادید سفر امریکا برای اتباع ایران در 38 کشور جهان، وهمچنین مانع تراشی برای اتباع غیر ایرانی این 38 کشور از سفر به ایران، کشورمان را از چنین فرصت طلایی در عرصه سرمایه گذاری خارجی و گسترش توریسم و تجارت محروم سازد.

از منظر دیگر در شرایط کنونی که امریکا به همکاری ایران درایجاد ثبات در منطقه «نیازمند» است، دیپلماسی ایران باید بر خروج نام ایران از لیست کذایی حامیان تروریزم در امریکا متمرکزشود. می توان علایق و منافع اقتصادی و سرمایه گذاری غرب را به نقش های ایران در امنیت و ثبات منطقه گره زد و البته این سیاست ظریف ملزوماتی دارد که تیم خبره دیپلماسی که ایران را از گرداب بحران هسته ای خارج کرد ، بهتر از همه به رموز آن آشناست . سفر مقامات بلند پایه غربی به تهران، دیدار دو ساعته پوتین با مقام معظم رهبری، پیچیده شدن فرایند بحران سوریه، ناتوانی و گرفتاری ائتلاف عربی در بحران یمن، همگی دست به دست هم داده و شرایط سیاسی مناسبی فراهم آورده است که می توان از این شرایط در جهت کاهش اختلافات و تنش های غیر ضروری و نهایتاً بهبود اوضاع اقتصادی کشور و رفاه ملت بهره گرفت و قدرت منطقه ای ایران را افزایش داد و حتی لایه های رادیکال غرب را ناگزیر کرد تا با ایران و ایرانی رفتاری درخور شأن ملتی متمدن و تأثیرگذار داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین